Gmina Rymanów uzyskała dofinansowanie w wysokości 260 000,00 zł  ze środków Funduszu Edukacji Finansowej, którego dysponentem jest Minister Finansów na realizację zadania polegającego na przygotowaniu i przeprowadzeniu zajęć lekcyjnych z zakresu szeroko rozumianych finansów oraz wycieczek edukacyjnych obejmujących w swoim programie treści z zakresu finansów w ramach Programu „Lekcje o finansach" – edycja 2024.

Całkowita wartość zadania: 376 310,00 zł

Kwota dofinansowania ze środków Funduszu Edukacji Finansowej: 260 000,00 zł

Wkład własny (Gmina Rymanów, wpłaty rodziców uczniów): 116 310,00 zł

Termin realizacji zadania: 15 listopada 2024 rok

Celem Programu jest popularyzowanie wśród uczniów wiedzy o instytucjach publicznych działających w obszarze finansów oraz rozbudzenie zainteresowania zagadnieniami finansowymi i podniesienie kompetencji finansowych uczniów.

Zostało złożonych 18 wniosków, z czego 17 wniosków uzyskało ocenę pozytywną.

Nasza szkoła otrzymała dofinansowanie do przeprowadzenia zajęć lekcyjnych i organizacji pięciu wycieczek - jednodniowej do Rzeszowa i Krakowa oraz dwudniowych do Warszawy, Krakowa, Wrocławia o łącznej kwocie dofinansowania 80 000,00 zł.

Całkowita wartość zadania: 114348,00 zł

Kwota dofinansowania ze środków Funduszu Edukacji Finansowej: 80 000,00 zł

Wkład własny (Gmina Rymanów, wpłaty rodziców uczniów): 34348,00 zł

 

8 klasy zakończyły wyjazd do Wrocławia w ramach projektu Lekcje o finansach. Program wyjazdu był bardzo bogaty a pogoda nas rozpieściła; pierwszego dnia zobaczyliśmy piękną wrocławską starówkę, stadion Tarczyński Arena, Ostrów Tumski oraz zwiedziliśmy Hydropolis, czyli interaktywne centrum wiedzy o wodzie.

Drugi dzień rozpoczęliśmy ciekawą lekcją o finansach w Urzędzie Celno-Skarbowym, a następnie odwiedziliśmy wrocławskie zoo, gdzie zobaczyliśmy między innymi nowonarodzone tygryski. Wizyta zakończyła się obejrzeniem słynnej Panoramy Racławickiej.

„Prawa i obowiązki konsumentów”.

 Podczas zajęć uczniowie zostali zapoznani z prawami i instytucjami chroniącymi ich jako konsumenta.  Poza tym uczniowie dowiedzieli się  się jakie prawa mają jako konsumenci, jak również poznali nazwy i zasady działania instytucji mogą ich chronić. Zwrócono ich szczególną uwagę na fakt, że w dobie zakupów przez Internet ważne jest, aby potrafili dokonać analizy informacji, przygotować argumentację i zredagować reklamację. Jest to umiejętność niezbędna do ich codziennego funkcjonowania w dzisiejszych realiach.
W dalszej części lekcji uczniowie w sieci wyszukiwali instytucje mogące służyć im pomocą, a także próbowali wypełnić przykładowy wniosek reklamacyjny.

„ Reklama i wpływ nacisków zewnętrznych”.

Kolejna lekcja poświęcona reklamie przeprowadzona w klasie 8 oparta była na debacie na temat znaczenia reklamy w dzisiejszym czasie. Mają oni do czynienia z reklamą bezustannie i wszędzie. Zwrócono uwagę uczniów na sposób w jaki powinni reagować na reklamy aby nie być totalnie poddanym ich działaniu. Uczniowie w grupach wyszukiwali argumenty jakie korzyści wynikają z reklamy oraz zagrożenia płynące z niej. W dalszej części zajęć zostali oni zapoznani  z podstawowymi technikami stosowanymi w reklamach. Miało to na celu ochronę uczniów przed niepotrzebnym uleganiem wpływom reklam. Uczniowie w parach wymyślali swój własny produkt i przygotowali jego reklamę, używając jednej lub kilku technik. Zwieńczeniem pracy w parach był pokaz scenek prezentujących wymyśloną reklamę.

„Oszustwa i wyłudzenia oraz sposoby ochrony przed nimi”.

Lekcja również przeprowadzona w klasie 8 była  próbą odpowiedzi na pytanie czy moje zakupy i przelewy internetowe są bezpieczne. Została ona przeprowadzona przy wykorzystaniu mini-debaty oksfordzkiej. Klasa podzielona na trzy grupy gr. 1 - obrońców tezy, że użytkownicy Internetu nie mają się czego obawiać przy wykonywaniu zakupów
i płatności w sieci, gr. 2 - osoby przekonane, że w przestrzeni online czeka na każdego wiele zagrożeń, na które należy uważać przy wykonywaniu nawet najprostszych czynności, gdzie pojawiają się dane poufne i gr. 3 - obserwatorzy których zadaniem jest ocena argumentów dwóch pierwszych grup. Podczas lekcji uczniowie zagrali również w grę Tabu. Przeprowadzona została również konferencja prasowa - Jak pomóc oszukanym
w Internecie. Na podsumowanie lekcji został przeprowadzony Quiz Kahoot.

W dniach 8-9.10 uczniowie klas 7 udali się na wycieczkę do Warszawy. Wyjazd był możliwy dzięki programowi Ministerstwa Finansów „Lekcje o finansach”, dlatego też jednym z celów wycieczki było wzbudzenie wśród uczniów zainteresowania zagadnieniami finansowymi oraz podniesienie kompetencji finansowych młodzieży.

Program wycieczki był wyjątkowo bogaty i interesujący. Uczestnicy zwiedzili Krakowskie Przedmieście oraz Sejm Rzeczypospolitej Polskiej. W Muzeum Powstania Warszawskiego spotkali niezwykłą osobę, świadka historii – powstańca warszawskiego. Z położonego na trzydziestym piętrze Pałacu Kultury i Nauki tarasu widokowego podziwiali niesamowitą panoramę stolicy, zaś przy Grobie Nieznanego Żołnierza byli świadkami zmiany warty. Siódmoklasiści zawitali także na Stadion Legii warszawa.

Wśród innych ważnych i ciekawych miejsc, które mieli okazję zobaczyć uczestnicy wycieczki znalazły się Nowy Świat, Pałac Prezydencki, Zamek Królewski, Stare Miasto, Łazienki Królewskie, Pomnik Małej Syrenki oraz Pomnik Małego Powstańca.

Ostatnim punktem wycieczki była wizyta w Ministerstwie Finansów, gdzie uczniowie wzięli udział w bardzo ciekawej i pouczającej lekcji na temat planowania budżetu.

Uważam, ze wycieczka była bardzo udana, a uczniowie zobaczyli wiele interesujących miejsc.

 

Uczniowie klas 7 w ramach projektu „Lekcje o finansach” wzięli udział w trzech lekcjach poświęconych różnym zagadnieniom związanym z finansami w formie użytecznego korzystania z nich przez obywateli. Celem zajęć było przekazanie uczniom podstawowej wiedzy o finansach, uświadomienie im wartości  pieniądza oraz ograniczonych zasobów finansowych każdego człowieka, ponadto rozwijanie kompetencji praktycznych dotyczących zarządzania kapitałem. Tematy lekcji dotyczyły: „Kredytów i pożyczek”, „Planowania dochodów i wydatków” i „Walut i wymiany pieniędzy”.

Pierwsza z lekcji dotyczyła kredytów i pożyczek. Uczniowie dowiedzieli się na czym polega różnica pomiędzy tymi formami, jak obliczyć odsetki od zaciągniętych w kredycie kwot,
co jest podstawą do udzielenia pożyczki. Poznali też podstawowe typy kredytów przeznaczonych dla osób indywidualnych oraz co oznacza zdolność kredytowa i jakie czynniki na nią wpływają. Wypełniając w grupach karty pracy, badali zdolności kredytowej fikcyjnych osób ubiegających się o pożyczkę. Następnie w zainscenizowanym banku udali się po kredyt lub pożyczkę, gdzie „pracownik” przedstawił im warunki umowy. Celem tego ćwiczenia było ustalenie, czy klient może uzyskać kredyt po uwzględnieniu jego dochodów i wydatków. Niestety, niektórzy klienci musieli przemyśleć swoje wydatki przewyższające znacznie dochód, gdyż „bdla pozostałych ank” odmówił im kredytu.

Kolejne zajęcia łączyły się ścisłe z pierwszą lekcją, ponieważ dotyczyły  dochodów
i wydatków.  Uczniowie zdawali sobie sprawę, że każdy człowiek ma ograniczone zasoby finansowe, a sprawne i właściwe zarządzanie pieniędzmi decyduje o stabilności osobistego, domowego (rodzinnego) i publicznego budżetu. Doszli również do wniosku, że warto oszczędzać, bo przynosi to wiele korzyści, można też inwestować, aby zyskać dodatkowy dochód. Podsumowaniem zajęć była grupowa gra w „Monopol” lub „Eurobiznes” oraz jedna
z grup ułożyła krzyżówę.

 Ostatnie zajęcia dotyczyły walut. Uczniowie rozpoznawali banknoty (quiz) oraz monety („worek skarbów”) wyszukując ich cechy charakterystyczne. Obejrzeli również unikatowe banknoty i monety kolekcjonerskie, poznali termin „numizmatyka”.  Poznali nie tylko nazwy
i wygląd najbardziej znanych walut takich jak czy dolar, euro, funt, a także tych mających ciekawe i nietypowe nazwy lub kształty jak korona duńska czy dolar australijski. Na koniec dokonali prostych przeliczeń wymiany w kantorze walut, opierając się o dostępne tabele Banku Narodowego.

Podsumowując cykl lekcji o finansach warto podkreślić duże zainteresowanie i zaangażowanie uczniów, ich świadomość odnośnie budowania stabilnej przyszłości finansowej w dorosłym życiu.

Objęte programem działania edukacyjne miały na celu nie tylko dostarczenie wiedzy,
ale również rozwinięcie umiejętności praktycznych związanych z finansami. Rozwinęły świadomość finansową uczniów, przygotowały ich do podejmowania obecnie, ale też w przyszłości świadomych decyzji biznesowych oraz przedstawiły im narzędzia, które im w tym pomogą.

W ramach projektu lekcje o finansach klasy szóste ZSP Rymanów miały możliwość wyjazdu na dwudniową wycieczkę do Krakowa, która odbyła się 22-23.10.2024 r.. Pierwszym punktem naszych odwiedzin w Krakowie była siedziba Banku Polskiego. Zapoznano nas z eksponatami salonu ekonomicznego oraz przedstawiono podstawy polskiej przedsiębiorczości i finansów od momentu powstania pierwszej monety za czasów Bolesława Chrobrego, poprzez papiery wartościowe, banknoty i współczesne formy zarządzania pieniędzmi przez państwo Polskie. Mieliśmy szansę spróbować gry rywalizacyjnej, którą były puzzle z motywem banknotu polskiego oraz obejrzeć krótką prezentację multimedialną o indywidualnych zasobach finansowych. Dowiedzieliśmy w jaki sposób możemy oszczędzać pieniądze oraz w co i gdzie inwestować. Ważnym elementem programu było popularyzowanie wśród uczniów wiedzy o instytucjach publicznych działających o obszarze finansów. Kolejnym punktem wyjazdu była wystawa w Galerii Sztuki Polskiej XX/XXI wieku mieszcząca się w Muzeum Narodowym. Odbyliśmy inspirujący spacer między wspaniałymi dziełami sztuki. Natomiast postać patrona naszej szkoły Stanisława Wyspiańskiego została nam szerzej omówiona. Kolejny dzień wyjazdu skupił się na zabytkowym charakterze architektury Krakowa. Pierwszym punktem był monumentalny budynek Siedziby Banku Polskiego oraz zabytkowy rynek z Sukiennicami i kościołem Mariackim w, którym mieliśmy możliwość zobaczenia jednego z najwspanialszych ołtarzy drewnianych Wita Stwosza. Ostatnim punktem wycieczki były Woski Świata a konkretnie ich rekonstrukcje przybliżające nam życie ludzi w innych częściach świata.

Uczniowie klasy VI wzięło udział w trzech lekcjach o tematyce finansowej zrealizowanych w ramach Programu „Lekcje o finansach”. Celem tych zajęć było rozbudzenie zainteresowania wśród uczniów tematyką finansową oraz podniesienie ich kompetencji finansowych, które obecnie są jednymi z podstawowych kompetencji życiowych .Jedna z lekcji dotyczyła tematu oszustw i nadużyć finansowych. Uczniowie w czasie zajęć dowiedzieli się jak chronić swoje dane bankowe oraz czego się wystrzegać i na co uważać udzielając informacji na temat swoich kont i finansów. nauczyli się Jakie są metody płatności i przekazywania pieniędzy. Potrafią w przyszłości założyć konto i wykonywać inne operacje bankowe przy użyciu mobilnych aplikacji. Dzieci poznały najczęstsze rodzaje oszust. Potrafią identyfikować znaki ostrzegawcze oszustwa. Podsumowując młodzież wie, że im jest bardziej czujna i uważna tym bezpieczniejsze będą ich pieniądze i dane poufne.

Dnia 30 października br., uczniowie klas 4, wybrali się na wycieczkę do Krakowa, zorganizowaną przez Ministerstwo Edukacji w ramach projektu „Lekcje o Finansach”. Wyjazd miał na celu wsparcie realizacji działań z zakresu edukacji finansowej. Uczniowie pogłębili wiedzę na temat wzrostu kompetencji finansowych podczas zwiedzania Krakowskiego Salonu Ekonomicznego NBP, a także wysłuchali interesującego wykładu na temat najbardziej wartościowych monet. Kolejnym punktem było zwiedzanie Rynku Głównego, Sukiennic, Barbakanu, Pomnika Mickiewicza oraz Kościoła Mariackiego, co zaowocowało poznaniem historii związanych z wartością pieniądza i różnymi dawnymi zawodami. Po tym, nastąpiło przejście Drogą Królewską w stronę Wawelu, co zakończyło się wejściem do Smoczej Jamy. Na zakończenie, wszyscy udali się do Wiosek Świata - Parku Edukacji Globalnej, gdzie przewodnik przekazał dzieciom wiedzę na temat różnorodności kulturowej i problemów globalnych występujących na świecie: dostępu do edukacji, ubóstwa, praw człowieka, migracji oraz poznanie wzajemnych zależności istniejących pomiędzy różnymi częściami świata. Wycieczka była bardzo udana i owocna.

Lekcje o finansach odbyły się w klasach 4 we wrześniu i październiku. Uczniowie zostali zapoznani z różnymi formami pieniądza oraz ryzykiem jego przechowywania. Dzieci dowiedziały się, jakie są zasady wymiany banknotów jeżeli ulegną zniszczeniu lub gdy są przestarzałe. Uczniowie rozwiązywali liczne karty pracy z krzyżówkami, rebusami, a także quizów. W kolejnej lekcji o planowaniu budżetu, uczniowie poznali źródła dochodów oraz wydatki gospodarstwa domowego. Dzieci przeanalizowały konsekwencję występowania w budżecie różnic między przewidywanymi wydatkami i dochodami, jak również równoważenia budżetu Uczniowie podjęli próbę zestawienia własnych wydatków i dochodów w określonym czasie. Podczas lekcji stworzyli oni tygodniowy plan wydatków. W czasie ostatniej lekcji, dzieci omówiły wraz z wychowawcami tematy związane z racjonalnym gospodarowaniem i wykorzystaniem posiadanych środków finansowych. W trakcie zajęć uczniowie podjęli decyzje dotyczące wykorzystania pieniędzy, przeanalizowali czynniki wpływające na ich decyzje oraz konsekwencje swoich wyborów. Uczniowie poznali takie pojęcia, jak: oszczędzanie i inwestowanie.

25 października w ramach realizacji „Lekcji o finansach” 40 uczniów klas trzecich wybrało się do Rzeszowa. Wycieczka była finansowana w ramach Programu „Lekcje o finansach” – edycja 2024 ze środków Funduszu Edukacji Finansowej, którego dysponentem jest Minister Finansów przy wkładzie własnym Gminy Rymanów i wpłatach rodziców uczniów. Tam zwiedzili najstarszy Urząd Skarbowy i uczestniczyli w zajęciach o podatkach. Pracownik urzędu w bardzo przystępny sposób na przykładzie bajki o królu i kolorowej prezentacji multimedialnej, wytłumaczył uczniom czym są podatki, kto i w jaki sposób je płaci, jak również jakie są rodzaje podatków. Dzieci wiedzą na co zwrócić uwagę kiedy otrzymują paragon za zakupy. Odgrywane przez pracowników scenki sytuacyjne pomogły dzieciom utrwalić i uporządkować zdobyte informacje. Na zakończenie zajęć każdy uczestnik szkolenia otrzymał „Dyplom małego podatnika”. Uczniowie odwiedzili także Muzeum Dobranocek, w którym poznali historię filmów animowanych i obejrzeli bezcenne eksponaty takie jak: oryginalne lalki filmowe, projekty, storyboardy czy folie animacyjne. Ostatnim punktem wycieczki była wizyta w „Podkarpackim Centrum Nauki Łukasiewicz”. Tam w formie zabawy, swobodnej manipulacji i eksperymentom dzieci mogły zdobywać wiedzę naukową na temat przyrody, zjawisk fizycznych i chemicznych. Poznały systemy ekologiczne. Dowiedziały się jak funkcjonuje organizm człowieka. Ciekawą ekspozycją dla dużej części uczniów była ta, o lotnictwie. Dużą popularnością cieszyły się również pokoje do relaksacji. Po smacznym obiedzie klasy trzecie zadowolone i bogatsze o nową wiedzę wróciły do Rymanowa.

W ramach projektu „Lekcje o finansach” finansowanego ze środków Funduszu Edukacji Finansowej, którego dysponentem jest Minister Finansów uczniowie klasy III ZSP w Rymanowie uczestniczyli w zajęciach dotyczących pieniędzy i walut, planowania budżetu osobistego oraz oszczędzania. W klasach trzecich przeprowadzono lekcje, które miały na celu zrozumienie przez uczniów pojęcia pieniądza i jego znaczenia w życiu codziennym. Uczniowie wiedzą jak potrzebne są pieniądze i w jaki sposób je zdobyć.. Podczas zabawy w sklep rozwiązywali zadania matematyczne związane z przeliczaniem pieniędzy. Stworzyli tygodniowy plan wydatków i zaprojektowali własne banknoty. Na podstawie omówionego fragmentu książki pt. „Przygody Mikołajka. Joachim ma kłopoty” rozumieją jak ważne jest racjonalne gospodarowanie pieniędzmi i jakie korzyści płyną z oszczędzania. Przeprowadzenie zajęć o finansach pokazało uczniom, że dbanie o własne finanse stanowi bardzo ważny element funkcjonowania w codziennym życiu już od najmłodszych lat. Ważnym elementem programu było także popularyzowanie wśród uczniów wiedzy o instytucjach publicznych działających w obszarze finansów.