Uczniowie klas 7 w ramach projektu „Lekcje o finansach” wzięli udział w trzech lekcjach poświęconych różnym zagadnieniom związanym z finansami w formie użytecznego korzystania z nich przez obywateli. Celem zajęć było przekazanie uczniom podstawowej wiedzy o finansach, uświadomienie im wartości pieniądza oraz ograniczonych zasobów finansowych każdego człowieka, ponadto rozwijanie kompetencji praktycznych dotyczących zarządzania kapitałem. Tematy lekcji dotyczyły: „Kredytów i pożyczek”, „Planowania dochodów i wydatków” i „Walut i wymiany pieniędzy”.
Pierwsza z lekcji dotyczyła kredytów i pożyczek. Uczniowie dowiedzieli się na czym polega różnica pomiędzy tymi formami, jak obliczyć odsetki od zaciągniętych w kredycie kwot,
co jest podstawą do udzielenia pożyczki. Poznali też podstawowe typy kredytów przeznaczonych dla osób indywidualnych oraz co oznacza zdolność kredytowa i jakie czynniki na nią wpływają. Wypełniając w grupach karty pracy, badali zdolności kredytowej fikcyjnych osób ubiegających się o pożyczkę. Następnie w zainscenizowanym banku udali się po kredyt lub pożyczkę, gdzie „pracownik” przedstawił im warunki umowy. Celem tego ćwiczenia było ustalenie, czy klient może uzyskać kredyt po uwzględnieniu jego dochodów i wydatków. Niestety, niektórzy klienci musieli przemyśleć swoje wydatki przewyższające znacznie dochód, gdyż „bdla pozostałych ank” odmówił im kredytu.
Kolejne zajęcia łączyły się ścisłe z pierwszą lekcją, ponieważ dotyczyły dochodów
i wydatków. Uczniowie zdawali sobie sprawę, że każdy człowiek ma ograniczone zasoby finansowe, a sprawne i właściwe zarządzanie pieniędzmi decyduje o stabilności osobistego, domowego (rodzinnego) i publicznego budżetu. Doszli również do wniosku, że warto oszczędzać, bo przynosi to wiele korzyści, można też inwestować, aby zyskać dodatkowy dochód. Podsumowaniem zajęć była grupowa gra w „Monopol” lub „Eurobiznes” oraz jedna
z grup ułożyła krzyżówę.
Ostatnie zajęcia dotyczyły walut. Uczniowie rozpoznawali banknoty (quiz) oraz monety („worek skarbów”) wyszukując ich cechy charakterystyczne. Obejrzeli również unikatowe banknoty i monety kolekcjonerskie, poznali termin „numizmatyka”. Poznali nie tylko nazwy
i wygląd najbardziej znanych walut takich jak czy dolar, euro, funt, a także tych mających ciekawe i nietypowe nazwy lub kształty jak korona duńska czy dolar australijski. Na koniec dokonali prostych przeliczeń wymiany w kantorze walut, opierając się o dostępne tabele Banku Narodowego.
Podsumowując cykl lekcji o finansach warto podkreślić duże zainteresowanie i zaangażowanie uczniów, ich świadomość odnośnie budowania stabilnej przyszłości finansowej w dorosłym życiu.
Objęte programem działania edukacyjne miały na celu nie tylko dostarczenie wiedzy,
ale również rozwinięcie umiejętności praktycznych związanych z finansami. Rozwinęły świadomość finansową uczniów, przygotowały ich do podejmowania obecnie, ale też w przyszłości świadomych decyzji biznesowych oraz przedstawiły im narzędzia, które im w tym pomogą.