5 października br. gimnazjaliści i licealiści z naszej szkoły wybierali swoich przedstawicieli do Samorządu Uczniowskiego. Kilka dni wcześniej, podczas specjalnego apelu, wszyscy kandydaci ubiegający się o stanowisko przewodniczącego szkoły zaprezentowali nam swoje sylwetki oraz przedstawili pomysły i obietnice wyborcze.

Wybory spotkały się z naprawdę dużym zainteresowaniem uczniów. Można śmiało powiedzieć, że „lokal wyborczy” praktycznie na każdej przerwie pękał w szwach, a komisja wyborcza miała pełne ręce roboty.Po przeliczeniu głosów wszystko stało się jasne - bezkonkurencyjny okazał się Adrian Wojtasik, a zaraz za nim znaleźli się Aleksandra Ławrów i Adrian Klamut.


Przewodniczący SU – Adrian Wojtasik (3LB)

Wiceprzewodniczący SU – Aleksandra Ławrów (3LC), Adrian Klamut (2LA)

Serdecznie gratulujemy i życzymy owocnej pracy!


Tekst: Monika Piech-Bolanowska

W dniu 05.10.18 pierwsze klasy mundurowe z LO Rymanów wraz z Panem Pułkownikiem Robertem Przybyłą i Panem Bogdanem Rajchlem wybrały się na wycieczkę do Jasiela. Tam odbyły się ćwiczenia zapoznawcze z topografii terenu. Po dotarciu na miejsce podzieliliśmy się na mniejsze grupy, zorientowaliśmy się na mapie i ruszyliśmy w wyznaczone punkty. Po wykonaniu wszystkich zadań zapaliliśmy ognisko a następnie z uśmiechem na twarzy wróciliśmy do domu.


Tekst: Anna Penar 1LD

Początkiem jesieni, tj. 29 września 2018, w austriackiej miejscowości Bleiburg rozgrywane były Mistrzostwa Europy i finał Pucharu Europy w Nordic Walking. W zawodach tych startowali przedstawiciele ośmiu państw. Wśród uczestników mistrzostw był nasz nauczyciel Marek Sokołowski (PTG „Sokół” Rymanów), który ostatecznie ukończył rywalizację na wysokim drugim miejscu. Pan Marek zajął również drugie miejsce w klasyfikacji generalnej Pucharu Europy 2018, w swojej kategorii wiekowej, na dystansie 5km.

Austriackie zawody, ze względu na swoją rangę cechowały się bardzo wysokim poziomem. Zgromadziły na starcie niemalże całą europejską czołówkę chodziarzy. Różnice pomiędzy najlepszymi były minimalne. Pan M. Sokołowski zajmując drugie miejsce pobił swój rekord życiowy aż o 2,5 minuty, lecz trzeciego na mecie Włocha, Silvano Zanella wyprzedził jedynie o 0,3 sekundy, a siedmiu kolejnych zawodników przekroczyło linię mety w ciągu jednej minuty. Organizatorzy zawodów w Bleiburg stanęli na wysokości zadania i doskonale przygotowali trasy oraz logistykę całych zmagań. Nie obyło się bez pocztów sztandarowych czy ceremonii kwiatowych. Również odegrano hymny państwowe dla mistrzów Europy podczas uroczystej dekoracji medalowej.

Warto również wspomnieć, że był to w tym roku dwudziesty już start naszego wicemistrza i piętnaste podium tego sezonu. Te liczby mówią same za siebie, a dłonie same składają się do braw.

Z tego miejsca składamy Panu Markowi serdeczne gratulacje za osiągnięte jakże bardzo wysokie wyniki sportowe. Oby najbliższe miesiące, a nawet lata przyniosły kolejne sukcesy i radość. Wytrwałość i pasja naszego nauczyciela są godne podziwu.


Tekst Marcin Kielar

W ramach obchodów 125. rocznicy założenia „Gniazda Sokoła” w Mielcu, zorganizowane zostały zawody w trójboju obronnym składające się ze strzelania - (kbks-50m), rzutu granatem na odległość i biegu na dystansie 800m – dziewczęta i 1000m chłopcy. W zawodach tych udział wzięli reprezentanci PTG „Sokół” Rymanów, którzy wygrali klasyfikację zespołową przed PTG „Sokół 1893” Mielec i PTG „Sokół” Międzybrodzie Bialskie.

W składzie rymanowskiej drużyny startowali uczniowie z LO Rymanów: Sandra Szwarc, Karol Żytka i Kuba Janiec. Godny podkreślenia jest również fakt, iż skład zespołu z Rymanowa uzupełniali byli już uczniowie naszego liceum, Paulina Niepokój i Artur Wojtasik, którzy po opuszczeniu murów rymanowskiego ZSP nadal chętnie identyfikują się z naszym środowiskiem. Serdecznie gratulujemy zwycięzcom i życzymy dalszych sukcesów.


Tekst Marek Sokołowski

„Wielojęzyczność kluczem do rozwoju” to tytuł projektu, który w ramach akcji Erasmus + realizowany był przez ostatnie 15 miesięcy w Zespole Szkół Publicznych w Rymanowie. W ramach tego projektu 8 nauczycieli wyjechało na szkolenia językowe i metodyczno – językowe za granicę.
Byli to nauczyciele języka angielskiego, języka niemieckiego, matematyki, fizyki oraz języka polskiego. W czasie dwutygodniowych kursów przebywali oni w Austrii, Niemczech, Wielkiej Brytanii oraz na Malcie. Nadrzędnym celem projektu było podniesienie kwalifikacji nauczycieli, a tym samym podniesienie jakości pracy szkoły. Nauczyciele doskonalili znajomość języka angielskiego i języka niemieckiego, uczestnicząc w kursach prowadzonych metodami aktywizującymi, stawiającymi nacisk przede wszystkim na komunikację w tych językach i użycie ich w praktyce.
Nauczyciele poznali nowoczesne metody nauczania języków obcych oparte na wykorzystaniu materiałów autentycznych i wykorzystaniu nowoczesnych technologii; tablic multimedialnych, aplikacji, słowników interaktywnych itd. Każdy z przebywających na kursie korzystał z bogatej oferty programu kulturalnego, wycieczek krajoznawczych, wyjść do muzeum i teatru, oprowadzania po mieście, wszystko to przyczyniło się do lepszego poznania danego kraju oraz jego kultury i historii.
Mieszkając u rodzin goszczących nauczyciele poznali również codzienne życie mieszkańców i mieli okazję nawiązać kontakty z ludźmi z innego kraju, co jest bardzo cennym doświadczeniem. Wszystkie te czynniki mają duży wpływ na rozwój nauczyciela i przekładają się na jego pracę w przyszłości z uczniami. Nauczyciele po powrocie ze szkoleń dzielili się swoją wiedzą z innymi nauczycielami, organizowali spotkania z uczniami, na których opowiadali o krajach, które odwiedzali, prowadzili lekcje pokazowe z matematyki i fizyki w języku angielskim, które spotkały się z wielkim entuzjazmem uczniów. Na lekcje te zapraszani byli inni nauczyciele oraz rodzice.
Każdy z nauczycieli zyskał większą pewność siebie w kontaktach ze szkołami z innych krajów i nawiązywaniu kontaktów zagranicznych.Można to było zauważyć podczas wymiany uczniów ze szkołą w Niemczech, która odbyła się pod koniec realizacji projektu, nauczyciele zaangażowali się w realizację programu i wspierali językowo uczniów i innych nauczycieli. Udział w projekcie i dokształcanie się za granicą dały nauczycielom możliwość zdobycia nowych doświadczeń, doskonalenia warsztatu pracy, otwarcia się na nowe metody, korzystania z wiedzy innych i uatrakcyjniania własnych zajęć zgodnie z potrzebami uczniów. Realizacja projektu pokazała, jak ważną częścią życia szkoły jest współpraca międzynarodowa.

Jesteśmy jedną z trzech szkół na Podkarpaciu, która zdobyła główną nagrodę w konkursie organizowanym przez IKEA pt. „ Najlepsza szkoła pod słońcem”. Tą nagrodą jest finansowanie na instalację fotowoltaiczną o wartości około 40 tys. złotych oraz montaż na dachu szkoły.
Konkurs „Najlepsza szkoła pod Słońcem” trwał od listopada 2017 do maja 2018 roku. Zadaniem nauczycieli i uczniów było przygotowanie oraz wdrożenie programu edukacji ekologicznej, uwzględniającego elementy zrównoważonego życia w domu, wykorzystania energii odnawialnej, zagospodarowania odpadów, troski o środowisko oraz zaangażowanie społeczności lokalnej.
Montaż instalacji fotowoltaicznej miał swoje miejsce w okresie wakacyjnym, by nie utrudniać pracy szkoły. Natomiast 21 września odbyło się oficjalne i uroczyste otwarcie instalacji fotowoltaicznej w naszej szkole. Na samym początku wystąpili uczniowie z programem artystycznym w celu przedstawienia i zaprezentowania efektów i wyników swojej pracy.
Dzięki wygranej w konkursie nasza placówka będzie produkować czystą zieloną energię na własne potrzeby, a jednocześnie oszczędzając na rachunkach za prąd. Chcemy pokazać, że odnawialne źródła energii są w zasięgu ręki i dostępne dla wielu. Fotowoltaika w szkołach pomoże nie tylko zaoszczędzić pieniądze na rachunkach za prąd, ale także ma znaczenie edukacyjne dla dzieci, demonstrując jak produkować energię i przy tym nie szkodzić planecie – mówił Mariusz Podgórski, Kierownik ds. Energii i Klimatu IKEA Retail w Polsce.

Dnia 13 września 2018 roku uczniowie klas mundurowych: 1LD i 1LE pod opieką p. Grzegorza Urbanka, p. Tomasza Włodyki i p. Kamila Wątora uczestniczyli w wycieczce integracyjnej do Rajskiego, gdzie wzięli udział w grze terenowej.
Po dotarciu na miejsceuczniowie wybrali dowódców grupy, którzy otrzymali od organizatora, p. Marka, mapę wysiedlonej w czasie II wojny światowej wsi Studenne. Oznaczono na niej trasę do przebycia oraz ważne miejsca, w których ukryto cenne dla dalszego etapu gryprzedmioty. Oprócz umiejętności czytania mapy uczniowie uczyli się także posługiwać wykrywaczem min. Szukanie ładunków wybuchowych, które w rzeczywistości były puszkami Coca-Coli, worków z żywnością oraz amunicji okazało się nie tylko przyjemną, ale także pożyteczną lekcją współdziałania i odpowiedzialności za całą grupę. Uczniowie z łatwością dotarli do celu wyprawy, miejsca, gdzie kiedyś znajdowała się cerkiew. Jednak to nie był koniec wyzwań. Licealiści musieliwłasnoręcznie uzbierać gałęzie, a następnie za pomocą krzesiwa rozpalić ognisko.
Wspólne spędzanie czasu, wykonywanie różnych zadań oraz trudy wędrówki na pewno pomogły wszystkim lepiejsię poznać, polubić i stworzyć zgrany zespół.